مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

آخرین اخبار از بلاک چین و ارز دیجیتال تلگرام : به زودی تلگرام غیر قابل فیلتر می شود؟

گام نخست تلگرام، برای بلاک چینی شدن!

به گفته برخی از منابع غیر رسمی وابسته به تلگرام، این شرکت در تلاش است همزمان با فرا رسیدن تابستان از قابلیتی جدید رونمایی کند که با نام «telegram passport» شناخته می‌شود.

به گزارش عصر ارتباط به نقل از کوین اسپیکر، به نظر می‌رسد تلگرام در حال آزمون و خطای جدیدترین طرح احراز هویت خود است. طرحی که احتمالا قابلیت‌هایی منحصر به فرد و خیره کننده برای احراز هویت کاربران خواهد داشت.

در این سیستم جدید کاربران قادر به آپلود تمام اسناد لازم برای معرفی خود هستند. اما لازم نیست چندین بار این روند را اجرایی کنند و درست پس از بار نخست، تمامی‌اطلاعات کاربر بلافاصله در سیستم تلگرام و دیگر سیستم‌های هوشمند او ذخیره می‌شود.

در ماه ژانویه، تلگرام از برنامه‌های خود برای ایجاد «TON» سخن گفته بود و پس از جمع اوری سرمایه ۱٫۷ میلیارد دلاری این تیم وعده داده یک سیستم رمزگذاری ویژه را طراحی کند.
  
این پلتفرم جدید دارای شناسه بومی خود به نام «Gram» است که تبدیل به کلید ارزش دیجیتال در اکوسیستم تلگرام شده است. بعضی از کارشناسان پیش از این حدس زده بودند که “گرام” تنها در ۵ سال به رقم ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

با استفاده از این سرویس جدید، تلگرام قصد دارد از نامعلوم بودن پرداختهای رمزنگاری شده جلوگیری کند. مسئله ای مهم که به یکی از دغدغه‌های اصلی برای دولت‌های سراسر جهان تبدیل شده است.

تلگرام پاسپورت قادر خواهد بود گذرنامه، گواهینامه رانندگی، گواهی‌های حساب بانکی، صورتحساب‌های برق و سایر اسناد را بپذیرد. در بخش بالای این سرویس، یک درخواست برای تعریف عکس کاربر وجود خواهد داشت. بنابراین اگر شخص ثالثی قصد ورود به سیستم کاربری دیگر را داشته باشدبه در بسته خواهد خورد . تمام این اطلاعات با استفاده از یک روش «تأیید دو عاملی» مورد محافظت قرار می‌گیرند و حتی خود شرکت به آن دسترسی نخواهد داشت.

تلگرام پاسپورت، نخستین گام برای ایجاد پلتفرم جامع بلاک چین است که میلیون‌ها نفر از مردم را از سراسر دنیا را متحد خواهد کرد.

تلگرام شب گذشته برای لحظاتی مستندات و قابلیت «پاسپورت تلگرامی» را رونمایی و سپس حذف کرد.


به عنوان مثال شما به عنوان یک شهروند تلگرامی می توانید به کمک Bot-father یک پاسپورت (گذرنامه) برای خود ایجاد کنید. ظاهرا این فرآیند، بخشی از KYC (شناسایی مشتری) و مقدمه‌ای برای عرضه‌ی ارز دیجیتالی گرام خواهد بود.


بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیرید


بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیریدReviewed by محمد آذرنیوار on May 9Rating: 5.0

از روز اول فیلتر تلگرام توسط روسیه تا به امروز که چند روزی از فیلتر تلگرام در ایران هم می‌گذرد، هر روز شایعات درباره جلوگیری این پیام‌رسان از فیلترینگ بیشتر می‌شوند. واژه بلاک چین بیشترین استفاده را در این شایعات دارد :

فیلتر تلگرام در روسیه با استفاده از بلاک چین ناموفق بود !

پس از دستور قضایی مقامات روسی مبنی بر فیلتر کردن تلگرام، دستور اجرا شد اما ناموفق بود و این پیام‌رسان بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کرد. از همینجا شایعه پراکنی شروع شد که بلاک چین تلگرام راه اندازی شده است. اما حقیقت چیز دیگری بود.

در حقیقت تلگرام در آن مقطع برای جلوگیری از دسترسی کاربران از رنج آی پی‌های گوگل و آمازون استفاده کرده بود. با مسدود سازی این آی پی‌ها در روسیه مشکلات زیادی گریبان کاربران اینترنت را در این کشور گرفت. تلگرام به هیچ عنوان از بلاک چین استفاده نکرده بود.

از زمان فیلتر تلگرام طی چند روز اخیر هر روز شاهد شایعات بی اساسی درباره راه اندازی بلاک چین تلگرام بودیم. پست‌هایی که با مضمون راه اندازی تلگرام تا فردا یا ۷۲ ساعت دیگر به طور گسترده ای در شبکه ‌های اجتماعی منتشر می‌شد. هیچ منبع خاصی برای این پست‌ها درکار نیست و فقط به سرعت از یک صفحه به صفحه دیگر گسترش می‌یابد.

به تازگی‌ هم با انتشار عکسی از صفحه یک ICO کلاهبرداری که نشان دهنده مهلت خرید توکن‌ها است، اینگونه شایعه شده که بلاک چین تلگرام تا ۲۴ روز دیگر راه اندازی می‌شود و فیلتر تلگرام را غیرممکن می‌کند.


ابهام زدایی، یک بار برای همیشه

تلگرام قصد دارد تا با استفاده از فناوری بلاک چین و ایجاد یک ارز دیجیتال، شبکه ای غیرمتمرکز به نام TON ایجاد کند.

با وجود اینکه بلاک چین تلگرام تقریبا قطعی است اما حتی جمله بالا هم به صورت رسمی تایید نشده است. موضوع از این قرار است که حدود شش ماه قبل خبری همراه با یک ویدیو مبنی بر راه اندازی شبکه مبتنی بر بلاک چین TON یا همان Telegram Open Network در چند خبرگزاری معتبر بین المللی منتشر شد.

خبر تقریبا درست است اما هیچ جزئیاتی از این طرح به صورت رسمی اعلام نشده است. علت بولد کردن کلمه رسمی این است که جزئیات غیررسمی از این طرح در دسترس است اما تاکنون وب سایت یا توییتر رسمی تلگرام به این موضوع هیچ اشاره ای نکرده اند.

چندی بعد از اخبار اولیه راه اندازی این شبکه، یک فایل PDF تحت عنوان «گزارش عملکرد اولیه یا همان وایت پیپر لو رفته تلگرام» منتشر شد. خلاصه این گزارش عملکرد را از طریق این لینک می‌توانید مطالعه فرمایید.

در این وایپ پیپر لو رفته که از صحت آن اطمینان زیادی وجود ندارد، به قابلیت های شگفت انگیزی اشاره شده است اما از نحوه چگونگی راه اندازی آن، چیز خاصی در این گزارش یافت نمی‌شود.

یکی از قابلیت‌های شگفت انگیزی که در گزارش عملکرد لو رفته تلگرام (که بازهم بر عدم اطمینان از صحت آن تاکید دارم)، ذکر شده است، TON Proxy نام دارد. طبق چیزی که در گزارش نوشته شده است، امکان دور زدن فیلترینگ و سانسور با استفاده از VPN های غیرمتمرکز فراهم می‌شود.

این دقیقا همان چیزی بود که باعث گسترش شایعات غیرقابل فیلتر شدن تلگرام شد. نمی‌توان ضد فیلتر شدن تلگرام با بلاک چین را رد کرد اما هنوز هیچگونه جرئیات رسمی در این خصوص از سوی تلگرام ارائه نشده است. چیزی که در آن از ضد فیلتر شدن تلگرام خبر داده شده فقط یک گزارش غیررسمی و ناقص است.

البته پاول دروف در جریان فیلتر موقت تلگرام در دی ماه ۹۶، در پاسخ به یک توییت از دسترسی آزاد کاربران به تلگرام با استفاده از بلاک چین خبر داد و طبق گفته او قرار بود اعلام رسمی این طرح تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ انجام شود; چیزی که تاکنون تحقق نیافته است.



 

 پس به طور خلاصه ضد فیلتر شدن تلگرام با بلاک چین قابل رد نیست اما هیچگونه جزئیات رسمی تاکنون از آن وجود ندارد و باید همه چیز را به زمان بسپاریم.
چه زمانی تلگرام روی بلاک چین راه اندازی می‌شود؟

زمان رسمی آن مشخص نیست اما احتمالا  حداقل تا اواخر ۲۰۱۸ نباید منتظر آن باشیم. راه اندازی بلاک چین نیاز به مقدمات خاصی دارد. اولین اقدام، اعلام رسمی آن است.

تلگرام به طور رسمی آن را در وب سایت و صفحه توییتر رسمی‌اش اعلام می‌کند. پس از آن گزارش عملکرد رسمی منتشر می‌شود و همایش های لازم برای معرفی آن صورت می‌گیرد که خود چند ماهی به طول می‌انجامد.

هنوز قدم اول یعنی اعلام رسمی شبکه TON انجام نگرفته است پس نباید فعلا برای راه اندازی آن خودمان را آماده کنیم.


خلاصه


صفحه رسمی تلگرام و بنیانگذار آن، پاول دروف را در توییتر دنبال کنید و همه شایعات را به فراموشی بسپارید. همچنین می‌توانید سایت ما را برای اخبار موثق دنبال کنید. مطمئننا اگر اتفاقی رخ دهد ما آن را پوشش خواهیم داد.

راه اندازی بلاک چین مقدمات خاص خودش را دارد که اولین قدم اعلام رسمی است. هنوز حتی اولین قدم هم انجام نگرفته است پس به این زودی ها منتظر بلاک چین تلگرام نباشید تا اعلام رسمی انجام شود.



پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام لغو می‌شود



به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال و به نقل از منابع آگاه، تلگرام قصد دارد برنامه پیش فروش عمومی (ICO) ارز دیجیتال خود را لغو کند. دلیل این تصمیم، جمع آوری سرمایه کافی در دو دوره پیش فروش خصوصی اعلام شده است.

یک منبع ناشناس به وال‌استریت ژورنال گزارش داد که تلگرام پس از جمع آوری ۱٫۷ میلیارد دلار از ۱۶۵ سرمایه گذار بزرگ در طور دو دوره پیش فروش خصوصی، قصد لغو پیش فروش عمومی را دارد.

به گفته این منبع از نظر تلگرام، پول حاصل از دو پیش فروش خصوصی، برای توسعه بلاک چین این شبکه کافی است. در پیش فروش خصوصی فقط افرادی با سرمایه خالص بیش از ۱ میلیون دلار امکان سرمایه گذاری و خرید توکن‌های گرام را داشتند. همچنین ساکنین کشورهای تحت تحریم‌های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، از جمله ایران حق شرکت در پیش فروش را نداشتند.

رومن آبراموویچ، مالک روسی باشگاه چلسی:


در گزارشات آمده است که رومن آبراموویچ، مالک روسی باشگاه چلسی و یکی از ثروتمندان مطرح جهان، با شرکت در این ICO، حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. وکیل آبراموویچ مبلغ سرمایه گذاری وی را رد کرد اما درباره حضور یا عدم حضور وی در پیش فروش توکن‌های گرام اظهار نظری نداشت.

همچنین بنیان گذران مطرح شرکت‌های Qiwi و Wimm-Bill-Dann foods، به طور علنی از شرکت در پیش فروش خصوصی ارز دیجیتال تلگرام خبر داده‌اند.

احتمالاً یکی از دیگر از دلایلی که تلگرام قصد لغو پیش فروش عمومی را دارد، آماده نبودن شرایط و نگرانی پاول دروف از شرایط حقوقی و قانونی باشد. با این حال هنوز لغو شدن پیش فروش عمومی تلگرام به صورت رسمی تایید نشده است.

ارز دیجیتال تلگرام و شبکه بلاک چینی آن در طی چهار ماه اخیر مخصوصاً در کشورهای روسیه و ایران بسیار جنجال آفرین بوده است. این دو کشور در حالی اقدام به مسدود سازی تلگرام کرده‌اند که کارشناسان زیادی، یکی از دلایل اصلی این اتفاق را پدیده ارز دیجیتال می‌دانند.

روسیه: مشکل ما با تلگرام، گرام است !

«پاول چیکوف»، رئیس بخش حقوق مدنی گروه حقوقی «آگورا» که کار رسیدگی به تلگرام را در دادگاه‌های روسیه بر عهده دارد، اعلام کرد که علت اتهامات و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فعالیت این پیام‌رسان در رابطه با فعالیت‌های آن در حوزه بلاک چین نیست و این اتهامات هیچ ارتباطی به آنها ندارد.

چیکوف به خبرگزاری «مدوزا» گفت:

    اخبار کذب و دروغ یکی پس از دیگر در رابطه با تلگرام منتشر می‌شوند. خام این قبیل اخبار نشوید.

دو عرضه اولیه سکه (ICO) که توسط تلگرام انجام شد، ۱٫۷ میلیارد دلار سرمایه را برای این غول پیام‌رسان روسی به همراه داشت. به نقل از RBK، یکی از اصلی‌ترین دلایل ممنوعیت استفاده از این پیام‌رسان در این کشور نیز، این مسئله عنوان شد که «پاول دروف»، از اعطای این حق به مراجع قضایی روسیه مبنی بر مانیتورینگ پیام‌ها، در این پیام‌رسان سرباز میزند.

بر اساس نامه‌ای که این خبرگزاری منتشر کرده، بنا بر اطلاعات به‌دست آمده از یکی کارکنان «سرویس‌های امنیتی فدرال» بانام «رومان آنتیپکین»، که به‌نوعی مسئول SORM نیز هست، از خطر بالقوه تلگرام به‌واسطه سیستم‌های غیرقابل‌کنترل مالی یادکرده و آن را از اصلی‌ترین دلایل ممنوعیت تلگرام عنوان کرده است.

    همکاران عزیز، مسئله چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. مسئله اصلی در مورد کلیدهای رمزنگاری‌شده یا ترورسیم نیست، بلکه پاول دورف تصمیم گرفته تا «ماووردی» (از کلاهبرداران مالی بزرگ روسیه) جدیدی شود. باعرضه ارز دیجیتالی مخصوص به خود، او به سیستمی اقتصادی دست خواهد یافت که امکان کنترل آن وجود ندارد. و این ارز مانند بیت کوین در سایه‌ها باقی نخواهد ماند چرا که ساده، غیرقابل کنترل و مطمئن خواهد بود. چنین ارزی یک امنیت کشور را به خطر خواهد انداخت. مواد مخدر، پول‌های نقد، قاچاق اعضای بدن و همه و همه تحت حمایت چنین سیستم مالی‌ای درخواهند آمد. آنجا خواهد بود که او می‌گوید: «اینها هیچ ارتباطی به من [دورف] ندارند. شما باید به دنبال ممنوعیت کلمات باشید! کلمات چیزهایی هستند که تروریست‌ها استفاده می‌کنند [نه تلگرام].»

صحت نامه نیز توسط سه تن از منابع معتبر که شامل یک مقام فدرال نیز می‌شود، تائید شده است. بر اساس گزارش‌ها این افراد که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، یکی از مدیران شرکت «تلکام» و یکی از نزدیکان به مراجع دولتی که به RBK وابسته است، هستند.

آنتیپکن در مصاحبه‌ای تلفنی با RBK اعلام کرد که اصلاً از موضوعی که این خبرگزاری در مورد آن نوشته خبر ندارد!



در پی فیلتر شدن تلگرام در روسیه چیزی در حدود ۲۰ میلیون آی پی از گوگل و آمازون از دسترس خارج شدند تا به این صورت جلوی فعالیت تلگرام در روسیه گرفته شود. بااین‌حال همچنان تلگرام به فعالیت خود در روسیه، بدون هیچ مشکلی ادامه می‌دهد. دورف در آخرین اظهارنظر خود گفت که تلگرام در پی ممنوعیت فعالیت در تلگرام دچار هیچ‌گونه ریزشی در تعداد کاربر نشده. او در ادامه افزود که کاربران می‌توانند از پراکسی برای دسترسی به این پیام‌رسان استفاده کنند.

بسیاری از کسب‌وکارها در روسیه اعلام کرده‌اند که درنتیجه تلاش روسیه برای فیلتر کردن تلگرام، سرویس‌های آنها با اختلالات شدید مواجه شده. وب‌سایت «سازمان نظارت بر اینترنت، رسانه‌های جمعی و فناوری ارتباطات» روسیه نیز ازجمله وب‌سایت‌هایی بوده که به این واسطه با اختلال مواجه شده است. این سازمان، مسئول فیلترینگ تلگرام است!

دولت روسیه، خود، به دنبال انتشار ارز دیجیتالی مخصوصی است که «کریپتو روبل» نام دارد و در اواسط سال ۲۰۱۹ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟

بنابر رای دادگاه روسیه، پیام رسان تلگرام در این کشور مسدود شده است.

چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟روز جمعه اپلیکیشن محبوب دنیای ارز دیجیتال به رای دادگاه روسیه در این کشور مسدود شد.

این خبر برای طرفداران تلگرام حاکی از یک امتیاز است،

پاول دروف، بنیانگذار روسی تلگرام، در حال حاضر جایی میان دوبی و جزیره کارائیب در تبعید خودخواسته به سر می برد.

این ماجرا ثابت کرده است که او موضع خود را علیه سرویس امنیت فدرال روسیه، حفظ کرده و از واگذاری کلید رمز اطلاعات تلگرام به مقامات روس امتناع ورزیده است.

پاول دوروف در واکنش به این اقدام در کانال تلگرام خود نوشته است:

    حریم خصوصی فروشی نیست. حقوق بشر نباید به خاطر ترس یا طمع به خطر بیفتد.

دوروف در ادامه می نویسد:

    قدرتی که دولت ها بر شرکت هایی نظیر تلگرام دارند، بر مبنای پول است. دولت می تواند باعث سقوط سهام یک شرکت شده و با تهدید به مسدود کردن جریان های درآمدزای آن در بازار، سرمایه گذاران را به عقب نشینی متقاعد کند.

نولان بائرل در مقام مدیر بخش تحقیقات در کوین دسک، گفته است:

    شرایط کنونی در روسیه می تواند وضعیت سرمایه گذاری در تلگرام را تقویت کند.

    تلگرام در حال عرضه یک ارز دیجیتال منحصر به فرد به سرمایه گذاران معتبر است. با ورود این ارز دیجیتال به بازار، کاربران تلگرام قادر به خرید و فروش خدمات در شبکه آزاد آن خواهند بود.

او در ادامه گفت:

    اگر تلگرام کلید ورود به کانال ارتباطی خود را در اختیار دیگران قرار می داد، مثل این بود که یک نفر پرایوت کی بیت کوین خود را به همه بدهد!

    پس اگر قرار است ارز دیجیتال منحصر به فرد خود را راه اندازی کنید، کار درست این است که در مقابل خواسته مقامات دولتی برای واگذاری کلید رمز اطلاعات پافشاری بورزید.

به گفته نولان بائرل:

    اگر تلگرام این کلید را در اختیار سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) قرار می داد، قوای پروژه سرمایه گذاری بر سکه دیجیتال آن شدیدا رو به ضعف و سستی می نهاد.



در جریان عملیات انتحاری که سال گذشته در سنت پترزبورگ اتفاق افتاد، دستگاه امنیتی روسیه برای دسترسی به اطلاعات عاملان این حادثه، از تلگرام خواست کلید رمز اطلاعات خود را به این سازمان واگذار کند.

در طول تاریخ، دولت ها از رمزنگاری استفاده کرده اند. این امکان عمدتا نوعی دستگاه نظامی بود، که به اندازه هر کد ارتباطی یا فناوری سلاح دیگری، مخفیانه و سری بوده است.

اکنون، همانگونه که شاهد هستیم رمزنگاری رفته رفته به یک سیستم فردی تبدیل شده است، این حقیقتا همان چیزی است که انقلاب ارزهای دیجیتال بر آن تکیه دارد: استفاده از رمزنگاری برای ارسال پیام، پرداخت در ازای استفاده از خدمات، گاها دور زدن دولت ها، و به طور کلی شرکت های بزرگ.

در این میان یک فرا-روایت مطرح است؛ افراد حتی زمانی که از آن کاملا آگاه نیستند هم از فرایند رمزنگاری استفاده می کنند.
چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟


پاول دوروف با ممنوعیت از سوی دولت ها غریبه نیست. پیش تر تلگرام از سوی دولت اندونزی، در راستای سانسور و منع گسترش محتوی گروهک های تروریستی داعش، تهدید به مسدودسازی شده بود.

نولان بائرل می گوید:

    پاول بخشی از آن روایت است.

    او می گوید که استفاده از این فناوری حق همه است و در خصوص اعمال قدرت، مقامات دولتی نمی توانند مدعی کنترل آن باشند.

اپلیکیشن تلگرام از اقصی نقاط جهان، ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. بنابر گزارش تلگرام در تاریخ ۲۸ مارس؛ طی هفته پایانی آن ماه، در حدود ۷۰۰ هزار کاربر جدید عضو تلگرام شده اند.

تلگرام در روسیه طرفداران زیادی دارد، و به همان اندازه در جامعه ارز دیجیتال محبوب است.
همچنین، بنابر گزارشات موجود، مارگاریتا سیمونیان (مدیر مسئول شبکه خبری راشاتودی)، و دیمیتری پسکوف (سخنگوی مطبوعاتی ولادیمر پوتین)، برای تنظیم و برنامه ریزی خلاصه خبرها و اطلاعات لازم از پیام رسان تلگرام استفاده می کرده اند.

چرا مسدودسازی تلگرام در روسیه به نفع «گرام» تمام خواهد شد؟

پسکوف هفته گذشته گفته است:

    پیامرسان های زیادی وجود دارند. تلگرام پیام رسان ساده و بسیار کارآمدی است، ما از طریق همین اپلیکیشن با خبرنگاران در ارتباط بودیم. اما قانون، قانون است. و اگر زیر پا گذاشته شود و اقدامی در خصوص آن صورت نگیرد، دنبال یک جایگزین خواهیم بود.

در این جا دو سوال مطرح می شود، آیا سرویس امنیت فدرال روسیه، از روش جایگزین پسکوف همان چیزی که از تلگرام خواسته بود را انتظار خواهد داشت، یا خیر؟

و اگر این جایگزین تسلیم خواسته مقامات شده و با درخواست آنها موافقت کند، آیا مردم تصمیم میگیرند به قولی این پیام رسان جدید را از بین ببرند یا خیر؟

شرکت نرم افزاری AnchorFree، یک خدمات رسان بزرگ شبکه مجازی خصوصی است. نرم افزار Hotspot Shield محصول این شرکت است. با گذشت تنها ۲۴ ساعت از مسدودسازی تلگرام در روسیه، آمار دانلود این نرم افزار، شاهد یک افزایش ۱۴ درصدی بود.

دیوید گورودیانسکی، مدیر عامل و بنیان گذار AnchorFree در خصوص این اتفاق می گوید:

    امروزه آزادی در فضای اینترنت مهم تر از گذشته شده است. مسدود سازی تلگرام در کشور روسیه، تنها نمونه دیگری از حمله و تعرض به آزادی های پایه ای مردم برای برقراری تعامل خصوصی می باشد. اما شهروندان روسیه به مخالفت خود ادامه می دهند.

او در ادامه گفته است:

    مردم خواستار حفظ حریم خصوصی خود در فضای مجازی هستند… و نمی خواهند که کنترل آن در دست شرکت های بزرگ و دولت باشد.

فیلتر ناپذیری تلگرام با بلاک چین ممکن است

عضو کمیته راهبری مرکز نوآوری ICT دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد فناوری بلاکچین گفت که غیرقابل فیلتر شدن تلگرام به لحاظ عملی ممکن است.

جعفر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادعای غیرقابل فیلتر بودن تلگرام بعد از رفتن برروی بستر بلاک‌چین، اظهار کرد:

    این به لحاظ عملی ممکن است اما برای این‌که بتواند به حداکثر کارایی خود برسد نیاز به صرف مدت زمانی مشخص است. ضمن اینکه برای این‌که تلگرام از بستر فعلی به بستر بلاک‌چین منتقل شود هم مدت زمانی طول می‌کشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر برخی از پیام‌رسان‌های خارجی سرویس‌های خود را برروی فناوری بلاک‌چین قرار داده‌اند، گفت:

    بلاک‌چین یک سامانه غیرمتمرکز است که در آن می‌توان داده‌های مربوط به حساب‌های مالی، بانکی یا اطلاعات پیام‌رسان‌ها را در سامانه‌های غیر متمرکز ذخیره کرد. چون این اطلاعات در سامانه‌ای مرکزی ذخیره نمی‌شود، امکان مسدود کردن دسترسی به این اطلاعات به شیوه‌های فعلی نیز وجود ندارد.

قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در تشریح این‌که آیا بعد از این‌که پیام‌رسان‌ها برروی فناوری بلاک‌چین بروند، دیگر هیچ دسترسی به آن‌ها از طرف ارائه‌دهندگانشان نیز نخواهد شد، اظهار کرد:

    فناوری بلاک‌چین در هر حوزه‌ای اعم از پیام‌رسان‌ها یکبار توسط سیاست‌های کلان طراحان آن حوزه طراحی می‌شود و آن‌ها تعیین می‌کنند که این سیستم چگونه و به چه شکلی فعالیت کند، اما بعد از این‌که سیستم طراحی شد، این امکان وجود دارد که صاحب اصلی آن نیز نتواند کنترلی برروی آن داشته باشد.

عضو کمیته راهبری مرکز نوآوری ICT دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد:

    چنین سامانه‌های تنها درصورتی قابل تغییر خواهند بود که یک شاخه جدید از سامانه اصلی منشعب شده، ‌ تغییرات برروی آن اعمال شود و اکثر کاربران نیز تمایل داشته باشند که به شاخه جدید کوچ کنند.

شدت گرفتن حساسیت‌ها به فعالیت تلگرام در کشور و همچنین فیلتر شدن آن در روسیه باعث شد تا موسس تلگرام با انتشار توئیتی به این مسائل واکنش نشان دهد و خبر از غیرقابل فیلتر شدن تلگرام با استفاده از فناوری بلاک چین دهد. امری که حالا و با گذشت چند روز از آن، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است که تغییری در ساختار نرم افزار تلگرام در مدت اخیر دیده نشده است.



طرح این بحث‌ها و اظهارنظرها درباره مسدود شدن تلگرام در ایران و همزمانی آن با فیلتر شدن این پیام‌رسان در روسیه باعث شد تا مسئولان تلگرام از رفتن خدمات این پیام‌رسان برروی بستر بلاک چین در آینده‌ای نزدیک خبر دهند؛ نوعی فناوری‌ که به گفته موسس تلگرام باعث می‌شود این پیام‌رسان همیشه از دسترس فیلترینگ دور بماند؛ موضوعی که البته پاول دوورف در اواخر دی‌ماه وعده آن را داده بود، اما عملی نشد.

بالا گرفتن مباحث و برخی نگرانی‌ها در فضای مجازی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی و مخصوصا تلگرام از صحبت‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آغاز شد که تاکید کرد ممکن است تعداد مشترکین سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکین تلگرام ۴۰ میلیون نفر؛ اما این تعداد سرریز می‌شوند و وقتی تلگرام از مدار خارج شد، مردم به یک سامانه ملی روی می‌آورند. او این را هم گفت که در رابطه با نگرانی‌هایی که رسانه‌های بیگانه بیشتر به آن دامن می‌زنند که سامانه‌های داخلی ایمن نیست یا مسائلی از این دست، به لحاظ بسترسازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده‌ای دارد، صورت می‌گیرد.

با این حال دبیر شورای عالی فضای مجازی در آخرین اظهار نظر خود با بیان اینکه شهروندان حق دارند از هر پیام‌رسانی استفاده کنند، به شرط اینکه تابع قوانین کشور باشد، گفت:

    فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد تلگرام اتخاذ نشده، اما هرآن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید.

تلگرام به زودی فیلترینگ را دور می‌زند !


پاول دروف، بنیانگذار ارشد پیام‌رسان تلگرام،‌ در واکنش به خبر فیلترینگ تلگرام در روسیه،‌ در پیامی از سیستم ضد فیلتر تلگرام خبر داد.

پاول دورف موسس تلگرام، امروز در واکنش به خبر مسدود سازی تلگرام توسط دولت روسیه، در صفحه شخصی وی‌کی خود نوشت:

    تلگرام بدون نیاز به انجام کارهای اضافی از طرف کاربر، خواهد توانست با استفاده از ابزار تعبیه شده در این نرم افزار فیلترینگ را دور بزند. اما امکان دارد در برخی موارد نیاز به V.P..N باشد و فعلا در دسترس بودن ۱۰۰ درصد تلگرام بدون وی پی ان تضمین نمی شود.


در ادامه دوروف عبارتی به کار برده که نشان می‌دهد منظور وی از ابزار ضدفیلتر، همان بلاک‌ چین است. این نشان می‌دهد که تلگرام از فیلترشدن در روسیه غافلگیر شده و احتمالا بلاک چین را پیش از موعد ارائه خواهد کرد.

در پایان پست هم دوروف نوشته که اگر مشکل در اتصال داشتید، تلگرام را حذف یا لاگ‌اوت نکنید و فقط سعی کنید که از استور اصلی (نه استورهای محلی) تلگرام را به‌روز‌رسانی کنید.

سازمان نظارت بر رسانه های روسیه روز ۶ آوریل ۲۰۱۸ از دادگاه درخواست کرد به خاطر امتناع تلگرام از واگذاری کلید های رمزگشایی به سازمان امنیت فدرال روسیه مجوز فیلترینگ این پیام رسان را صادر کند. وکلای مدافع تلگرام اعلام کردند مطالبات سازمان امنیت روسیه به دلایل فنی قابل اجرا نیست.

خود پاول دوروف، موسس تلگرام اعلام کرد این پیام رسان به چنین کاری تن درنخواهد داد چون مدافع آزادی بیان و مصونیت زندگی خصوصی است. روز ۱۳ آوریل یکی از دادگاه های محلی مسکو درخواست سازمان نظارت بر رسانه های روسیه درباره فیلترینگ تلگرام در روسیه را قبول کرد.

رای دادگاه باید فورا اجرا شود اما وکلای مدافع تلگرام از حق تقدیم درخواست تجدید نظر در آن برخوردار هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.