مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

یادداشت‌هایی درباره زندگی، کتاب و چیزهای دیگر

در ادامه یادداشت‌هایی از یک نویسنده که در سایت خود منتشر می‌کند می‌خوانید.


آسپیرین‌های اجتماعی

معرفی می‌کنم: خواهر و مادر؛ آسپیرین‌های خانوادگی_اجتماعی. خواهر یعنی اعتماد به نفس دادن به برادر نرّه غول، در حدی که خودش را جنتلمن، مانکن، نابغه دهه معاصر بداند. این اعتماد به خود، به صورت چاپ عکس‌، از تمام زوایا و تمام حرکات و سکنات نمود پیدا می‌کند که خانه را مانند نمایشگاه عکس در منظر دیگران جلوه می‌دهد. البته مادر مسکّن قوی‌تری است. خواهر در کمبود یا کم‌کاری مادر جبران می‌کند.

ادامه یادداشت آسپرین‌های اجتماعی

  

مزرعه حیوانات جورج اورول

رمان کوتاه «قلعه حیوانات» را همه می‌شناسند. اگر شما جز آن دسته هستید که تازه این اسم را شنیده‌اید فکر نکنید که داستان کودکان است، اسمش غلط انداز است. این رمان ایهامی بزرگ است از جامعه. وقتی می‌خوانید هم، چون حیوانات سخن می‌گویند و سورئالیستی است بازهم تصور می‌کنید برای کودکان نوشته شده و منتظر نکات آموزشی برای آنها هستید. ولی این طور نیست این کتابی است که از خشم «جورج اورول» نشأت گرفته است. خشم او از سیاست کشورش از پاکسازی بزرگی که در زمان او صورت گرفته‌بوده است.

ادامه یادداشت مزرعه حیوانات جورج اورول

به کسی مربوط نیست

این داستان آدم‌های سردرگم و بی‌وطن و غریب است. آدم‌هایی که مهاجرت زندگی‌شان را چنان تغییر داده‌است که نه به کشوری که از آن آمده‌اند، احساس تعلّق دارند، نه به جایی که مهاجرت کرده‌اند تا زندگی تازه‌ای شروع کنند. «خاک غریب» داستان مهاجرانی است از هند به آمریکا. مهاجرت به تنهایی خود پیچیده است اینکه دو فرهنگ کاملا متفاوت در هم ادغام شود، پیچیده‌ترش می‌کند. فرهنگی به وسعت تفاوت هند و آمریکا. این کجا و آن کجا!

ادامه یادداشت به کسی مربوط نیست

مرده‌ها خرناس می‌کشند آیا؟

باید قبل از اینکه بنزین تمام می‌کردم، ماشین را می‌رساندم به نزدیکترین پمپ بنزین، که یکهو از آسمان- نمی‌دانم چندم-زنی جلوی سپر ماشینم سبز شد. من هم به جای اینکه اول ترمز بزنم زن را زدم. در آن لحظه چاره‌ای نداشتم مگر اینکه آرزو کنم سیم‌های زمان و جهان اتصالی کند و از حرکت بایستد تا من فرصت کافی داشته باشم بهترین خاک را برای توی سرم ریختن انتخاب کنم. اما ظاهرا این دنیا مرا ریزتر از تک سلولی‌ها می بیند و به هیچ جایش هم نمی‌گیرد.

ادامه یادداشت مرده‌ها خرناس می‌کشند آیا؟

نوبت سگ‌ها شد…

بعضی مجموعه داستان‌ها هستند که وقتی می‌خوانی و به انتها می‌رسی، آرزو می‌کنی کاش تمام نشده بود. این همان لذت کتابخوانی است که طعم داستان خوب زیر دندان آدم می‌ماند و تا اسم مجموعه می‌آید لبخند این لذت روی لب می‌آید. «نوبت سگ‌ها» مجموعه داستانی است از «سروش چیت‌ساز» نویسنده‌ای که جایزه‌های ادبی معتبری را در سال‌های پیش از چاپ کتاب به خود اختصاص داده است.

ادامه یادداشت نوبت‌ها سگ‌ها شد

.
چشم‌های زنی مرموز

استاد ماکان نقاش بزرگ که یک مبارز سیاسی علیه دیکتاتوری رضا شاه است در تبعید می‌میرد. یکی از آثار باقی‌مانده از او، پرده‌ای است به‌نام «چشمهایش»، چشم‌های زنی که رازی را در خود پنهان کرده‌است. راوی داستان که ناظم مدرسه و نمایشگاه آثار استاد ماکان است، سخت کنجکاو است راز این چشم‌ها را دریابد.

ادامه یادداشت چشم‌های زنی مرموز

طاعون و تلاش برای زندگی

نیهیلیسم و تبعید و جدایی از موضوعات برتر رمان بزرگ «طاعون» است. با شخصیت‌های قابل توجه و جالبی در این رمان مواجه خواهید شد. مانند مردی که می‌خواست خودکشی کند اما نجاتش دادند و با شروع طاعون او انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه زندگی پیدا کرد و از زندگی راضی بود. شاید بشود گفت در داستان رمان، افکار او بولد می‌شود.

وقایع رمان در شهری از الجزایر به نام اُران یا وهران رخ می‌دهد و از زبان راوی، دکتر ریو، نقل می‌شود. کتاب با توضیحی از مردم و شهر آغاز می‌شود و سپس به زیاد شدن تعداد موش‌ها در شهر و مرگ آن‌ها اشاره می‌کند.

ادامه یادداشت طاعون و تلاش برای زندگی

زندگی عزیز، جان شیرین

نویسندگان زن برای من جذابیت خاصی دارند. هم خودشان و زندگی خصوصی‌شان، هم نوشته‌هاشان که دلپذیر است برای من و همیشه لذت می‌برم.

این بار «آلیس مونرو» از آن نویسندگانی که نظیرش کم است. برنده جایزه نوبل ادبیات 2013 است و کتاب‌های زیادی نوشته است. داستان‌های کوتاهش در مجله نیویورکر یا تین هاوس چاپ شده است.

ادامه یادداشت زندگی عزیز، جان شیرین

زندگیِ نو

وقتی دنبال زندگی تازه‌ای باشی، شاید به هر نشانه و دست‌آویزی پناه ببری و مسیر زندگی‌ات تغییر کند. رمان «زندگی نو» از این نوع کتاب‌هاست. این کتاب از سریعترین کتاب‌های پرفروش تاریخ ترکیه بوده‌است و همچنان فروش خوبی دارد. بازار زندگی نو همچنان رونق دارد. چیزی که هر انسانی در جستجوی آن است تا از روزمرگی‌ها خودش را نجات بدهد.

ادامه یادداشت زندگی نو

شهریار در جستجوی عشق

شازده کوچولو را همه می‌شناسیم. آن قدر نقل قول از این کتاب و شخصیت آن شده است که حتی اگر نخوانده باشیم هم انگار نصف کتاب را با همین نقل قول‌ها خوانده‌ایم. داستان پسرکی که در جستجوی دوست است. در جستجوی عشق و معنا. داستان ساده‌ای است با زبان ساده اما معنای عمیق و تفکربرانگیز در آن نهفته که نه، اشکار است.

ادامه یادداشت شهریار در جستجوی عشق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.