مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

آیا بیتکوین می‌تواند حافظ و نگهدارنده ارزش پول شما باشد؟

بیت کوین راه حلی برای کنترل تورم

به عقیده بسیاری از اقتصاددانان جهان سیستم مالی که اکنون در میان کشورهای دنیا وجود دارد به اندازه کافی در مسائلی مثل تورم و سایر مسائل کارآمد نیست و می توان گفت ناکارآمد و دارای اشکالات بسیاری است.
 

 
در تعریف سیستم اقتصادی و یا مالی جهان می توان گفت این سیستم یک سیستمی از توافقات قانونی بین موسسات و کارگزاران اقتصادی است.

این توافق می تواند شامل سرمایه گذاری، انجام مبادلات اقتصادی و تجارت با هدف آسان تر شدن و تسهیل جریان سرمایه هالی مالی در بین کشورهای مختلف جهان است. این سیستم همزمان با جهانی سازی اقتصاد در پایان قرن ۱۹ شکل گرفته است.

اگر در سیستم مالی جهان همه چیز و شرایط موجود بر طبق انتظارات جلو می رفت، نیازی به کمک های مالی بانک ها ی مرکزی به بانک های خصوصی نبود.

 در میان این بحران ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین به عنوان راهکاری برای تسهیل مبادلات مالی جهان و گاهی بیت کوین به عنوان راهکار تورم به همه شناسانیده است. ضمن اینکه آینده روشنی پیش روی ارزهای سنتی نمی توان متصور شد و در این خصوص نگرانی هایی وجود دارد.

حتی بسیاری از کشورها سعی کردند واحد پول خود را به صورت شناور در بیاورند زیرا در دهه ۷۰ میلادی بحران نفت نیز به وجود آمد. امروزه بحران های مالی مانند بیکاری، رکود صنایع، کسری بودجه، رکود گردشگری غیر قابل انکار است.





در گزارشی که توسط یک موسسه در خصوص نقاط ضعف و شکست های سیستم مالی جهان آمده است که وام دهندگان در حالی دارایی های خود را وام می دهند که عواقب آن را در نظر نمی گیرند، هر پند آنها سرمایه زیادی در اختیار خود دارند اما چیزی که باعث این کار می شود فشارهای بانک های مرکزی است که آنها را وادار به این کار می کند.



هر چند قیمت دارایی های مالی بالا رفته اما سود قابل توجهی که مورد انتظار باشد به دست نمی آید.به دست نیامدن این سود ناشی از تورم و رشد اقتصادی است.

شرکت ها بدون اینکه برنامه خوبی برای کسب سود داشته باشند وعده های خیالی را به فروش می رسانند. از طرف دیگر نیز سرمایه گذاران با پول هایی که مقروض هستند درگیر شده و در نهایت سیستم ناقص و ناکارآمدی شکل گرفته است.

وقتی اضافه تولید در جهان وجود داشته باشد در نتیجه بازار پر از کالاهایی می شود که مشتری برای آنها وجود ندارد. در نتیجه کالاها به فروش نمی رود و منجر به توقف تولید و در نهایت تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

همین امر خود فروش کالاها را کم و کمتر خواهد کرد و بر عمق این فاجعه افزوده می شود. همه اینها در حالی است که دولت ها هر روز با کمبود بودجه روبه رو شده برای همین به استقراض و وام روی می آورند، این داستان همچنان ادامه می یابد و کمبودها بیشتر و بیشتر می شود.

دولت ها که بدهی هایشان هر روز افزایش می یابد مجبور می شوند نرخ بهره و مالیات را بالاتر برده و رکود اقتصادی به وجود می آید. در نهایت بانک مرکزی اقدام به چاپ پول های بیشتری کرده و به رکود و تورم دامن می زند.


تأثیر رکود بر اقتصاد و پرداخت مستمری ها

از آنجایی که کشورها با رکود و بی پولی مواجه می شوند دولت ها از پس پرداخت مستمری ها و حقوق های بازنشستگی برنخواهند آمد.

خدمات درمانی دچار تعویق شده و هزینه های آن افزایش می یابد. از طرف دیگر صندوق های بازنشستگی که سعی به سرمایه گذاری برای توان پرداخت تعهدات خود نموده اند، وابسته سودهای حاصله شده که از سودهای متعارف بسیار بالاتر می باشد و این سودهای معمولی پاسخگوی تعهداتشان نمی باشد و نمی تواند انتظارات آنها را براورده نماید.

 برای جبران این خسارات و پرداخت حقوق های بازنشستگی دولت به دنبال راه حل هایی چون کاهش مزایا، چاپ پول و حتی افزایش مالیات می رود.

اما برای جبران هزینه ها دولت به دنبال آسان ترین راه حل یعنی چاپ اسکناس های بیشتر می رود، در اینجاست که محدودیتی برای آن قائل نشده و هر چقدر که دوست دارد به چاپ اسکناس می پردازد. دولت محدودیت خاصی برای چاپ اسکناس اعمال نکرده در نتیجه این خطر وجود دارد که اعتبار ارزهای ذخیره مهم دنیا را به عنوان ذخیره ارزش و ثروت معتبر با تهدید مواجه نماید.

همه این چیزهای نتیجه ای جز شکاف بین طبقات و ثروت نخواهد داشت. در چنین جامعه ای افرادی که دارای اعتبار و اعتماد بیشتری هستند به سرمایه و پول بیشتری دسترسی پیدا کرده و برعکس افرادی که اعتبار لازم را ندارند در مشکلات مالی بیشتر غرق می شوند. در حالیکه کاهش ارزش ارزهای ذخیره شده نیز به روندخود ادامه می دهد.




بیت کوین با موجودی از قبل مشخص شده خود از چاپ پول توسط بانک های مرکزی مصون است و غیرمتمرکزسازی آن از تمام کشورها و جنبش های سیاسی باعث می‌شود راهکار بی نقصی برای این مشکل باشد. از نظر تئوری، اگر بیت کوین به ارز جهانی تبدیل شود و کنترل را به جای بانک ها به دست خود مردم برگرداند، تقاضا برای بیت کوین افزایش خواهد یافت.


اریک وورهیس (Erik Voorhees) مدیرعامل شرکت شیپ شیفت درباره این چنین شرایطی اینگونه اظهار نظر می کند که: حتی نیازی نیست در مورد این موضوع اسمی از ارز دیجیتالی بیت کوین به زبان آورده شود. خیلی واضح است که راه فرار برای کشانی که به این شرایط توجه می نمایند، می تواند ارز بیت کوین باشد.

جای تأسف دارد که تعدادی اندک به خواست خود به سیستم پول های سنتی تکیه کرده اند. یکی از عوامل به وجود آمدن بیت کوین سیستم ناقص و ناکارآمد بانک ها در سطح جهان بود. این ناکارآمدی در کنار بحران مالی ۲۰۰۸ خود محرکی برای ارزهای دیجیتال بود. با بی ارزش تر شدن پول های سنتی شرایط برای رشد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بیشتر فراهم می شود.

بیت کوین جایگزینی برای پول های سنتی

از طرف دیگر بیت کوین شباهت های جالبی نیز با طلا دارد مانند تعداد ۲۱ میلیونی آن، که محدود و مشخص است. همچنان که استخراج طلا نیز خود محدودیت هایی دارد. حتی بیت کوین قابل تقسیم و جابه جایی آسان است. ضمن اینکه کارمزد کمی دارد و در کمترین زمان می توان آن را جابه جا کرد. البته مشکلاتی مانند نوسانات بالا نیز دارد. با وجود چنین نوساناتی سرمایه گذاران زیادی بر روی آن سرمایه گذاری می کنند.

یکی از دلایل این امر نیز می تواند عدم اطمینان کافی به بانک ها باشد. زیرا گاهی بانک ها نخواهند توانست تعهدات خود را عملی کنند و در نتیجه مردم به دنبال راه های دیگری برای سرمایه گذاری خواهند رفت. در این شرایط بیت کوین می تواند راه حل خوبی باشد و بهتر است این راه حل را مدیران و برنامه ریزان مد نظر داشته باشند.

 تورم آمریکا تاثیری روی بیت کوین ندارد؟

تحلیلگران می گویند که تورم بی سابقه در ایالات متحده بر شتاب بازار کریپتو تاثیر می گذارد، اما آیا این تاثیرها به ضرر سرمایه گذاران است؟


اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ تحلیلگران و صاحب نظران هر زمان که اعداد اقتصادی مهمی منتشر می‌شود، تلاش می‌کنند تا زاویه‌ای برای توضیح عملکرد قیمت، درون بازار بیابند.

هنگامی که اداره آمار کار ایالات متحده افزایش 7.5 درصدی در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) را در 10 فوریه گزارش داد، معامله گران عجله داشتند تا ارتباطی با اقدام قیمت رمزارزها پیدا کنند.

 با این حال، داده‌های همبستگی تاریخی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران باید واقعاً به دقت بررسی کنند که آیا رابطه‌ای بین بیت‌کوین (BTC) و شاخص‌های اصلی اقتصادی وجود دارد یا خیر؟

مهمتر از آن، عمق دفتر سفارش بیت کوین در مقایسه با طلا، WTI و آتی S&P 500 کمرنگ است. میانگین حجم 7 روزه بیت کوین 7 میلیارد دلار است، در حالی که سه صندوق بزرگ معامله شده در بورس S&P 500، 54 میلیارد دلار است.

به طور خلاصه، یک جریان سفارش بزرگ از یک نهاد می تواند به راحتی بازار رمزارزها را در کوتاه مدت متلاطم کند، اما تأثیر آن بر نفت WTI، S&P 500 و طلا کمتر است.

آیا داده‌های تورم آمریکا روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

پس از انتشار 7.5 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده در 10 فوریه، قیمت بیت کوین به 43200 دلار کاهش یافت که باعث شد خبرنگاران CNBC این دو رویداد را به هم مرتبط کنند.

برای تجزیه و تحلیل داده‌های اقتصادی باید از چارچوب زمانی طولانی تری استفاده کرد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین هیچ ارتباط قیمتی مرتبطی با تورم آمریکا نداشته باشد.

نمودار مقایسه‌ای بلندمدت بین قیمت بیت‌کوین و تورم ایالات متحده، تصویری از عدم همبستگی به ویژه در هنگام استفاده از نمودار لگاریتمی، به ما می‌دهد.

تورم آمریکا تاثیری روی بیت کوین ندارد؟

در سپتامبر 2020، قیمت بیت کوین به بالای 11000 دلار صعود کرد در حالی که داده های تورم زیر 1.5٪ و در 2021 راکد شد.

پس از آن، قیمت بیت کوین افت کرد و نتوانست مقاومت 60000 دلاری را بشکند در حالی که افزایش شدید CPI رخ داد  و دو ماه بعد در ژوئیه در 5.4٪ متوقف شد.

برای کسانی که به فرمول‌های ریاضی اشراف دارند، ضریب همبستگی بین قیمت بیت کوین و تورم ایالات متحده بین 0.95 مثبت و منفی 0.94 طی 12 ماه گذشته در نوسان بوده است. بنابراین، ارتباط دادن یکی به دیگری بسیار اشتباه است.
آیا بازارهای سنتی با بیت کوین همبستگی دارند؟

یکی دیگر از اشتباهات رایج، نسبت دادن همبستگی سایر دارایی ها به عملکرد بیت کوین است. مطمئناً، ممکن است چند ماه متوالی همبستگی 0.65 (مثبت یا منفی) در یک دوره طولانی مدت وجود داشته باشد، اما داده‌ها در بلندمدت خلاف این را نشان می دهد.

تورم آمریکا تاثیری روی بیت کوین ندارد؟

به عنوان مثال، بین آگوست و سپتامبر 2021، همبستگی S&P 500 با BTC به طور میانگین 0.65 بود. با این حال در بازه زمانی طولانی‌تر چنین شواهدی را نشان نمی‌دهد.

هیچ رابطه قیمتی بین بیت کوین و سایر دارایی های عمده مانند قیمت نفت WTI و ETF اوراق قرضه iShares TIPS که شاخصی متشکل از اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده تحت پوشش تورم را دنبال می کند، یافت نشد.

داده‌های مختلف نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران باید پس از انتشار داده‌های اقتصادی، اقدامی مرتبط با این داده ها انجام ندهند، زیرا در برخی مواقع، داده‌ها تصور نادرستی بین همبستگی و علیت ایجاد می‌کنند.

اگرچه تورم یا سایر داده‌ها بر قیمت گذاری کوتاه مدت تأثیر می گذارد، اما لزوماً بر روند غالب تأثیر نمی گذارد. نمودار همبستگی در مقابل بازارهای سنتی، نشان می‌دهد که بیت‌کوین یک کلاس خاص داریی است.

آیا بیت کوین ضد تورم است یا خیر؟

ناظران بازار در مورد افزایش قیمت بیت کوین در حین افزایش تورم، ابراز نگرانی کردند.

در میان جهش گسترده شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI)، جامعه ی رمزارز در مورد اینکه بیت کوین (BTC) واقعاً مانعی برای تورم است یا نه اختلاف نظر دارد.

CPI شاخصی است که برای اندازه گیری میانگین تغییر در قیمت هایی که مصرف کنندگان برای یک سبد کالا و خدمات می پردازند استفاده می شود. طبق گزارشات این شاخص بیشترین افزایش یک ماهه خود را طی ژوئن، در طی ۱۳ سال گذشته داشته است. گزارش شده است که این افزایش تورم در ماه مارس آغاز شده است، و شاخص CPI،  ۲٫۶٪ افزایش یافته است.این شاخص در آوریل ۴٫۲٪ افزایش یافت و در نهایت در ژوئن به میزان ۵٫۴٪ افزایش پیدا کرد.

رشد اخیر تورم که با شاخص CPI اندازه گیری شده است، نشان می دهد که بیت کوین به عنوان یک مانع تورم شکست خورده است. بر طبق داده ها، قیمت بیت کوین از ۶۴۰۰۰ دلار در اواسط آوریل، تاکنون تقریبا نصف شده است.

اد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت ارزی Oanda روز سه شنبه در پستی گفت: “بیت کوین به عنوان مانعی در برابر تورم رفتار نمی کند.” مویا افزود این تورم گذرا در نظر گرفته می شود و دلیلی بر این است که گزارش شاخص CPI در ژوئن به اندازه کافی یک کاتالیزور برای شکستن معاملات آتی بیت کوین نبود.

جامعه رمزارز نیز متعاقباً به این گزارشات CPI بر ضد بیت کوین واکنش نشان داده است، بسیاری از طرفداران صنعت تأکید کردند که سرمایه گذاری و سودهای اولیه بیت کوین، سود معاملات آتی را نادیده گرفته است. برخی از علاقه مندان به بیت کوین اظهار داشتند که بیت کوین از نظر تاریخی در حال رشد است و در درازمدت سودهای چشمگیری را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است.

به گفته برخی از متخصصان رمزارز، بیت کوین مانع خوبی در برابر تورم نیست. بنیانگذار شرکت مدیریت پول Quantum Economics، به کوین تلگراف گفت: “به نظر می رسد هیچ ارتباطی بین اکشن قیمت بیت کوین و تورم وجود ندارد.”

“مطمئناً بیت کوین در طول زمان عملکرد بسیار خوبی داشته است. اما بیشترین سودهای حاصل از بیت کوین، در طی یک دوره بزرگ تورم در جهان رخ داده است. در این دوره ارزش تمام دارایی های ریسک پذیر افزایش یافته است. اکنون که نرخ تورم در حال افزایش است، بیت کوین عملکرد ضعیفی دارد.”

تعدادی از تحلیلگران مالی از جمله نسیم طالب معتقدند که تورم هیچ ارتباطی با قیمت بیت کوین ندارد. هنوز هم برخی از سرمایه گذاران جهانی مانند پاول تودور جونز، برای محافظت از سرمایه گذاری های خود در برابر تورم، پول خود را در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.