مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

نوسان‌گیری در بورس تهران (مراقب باشید از شما نوسان نگیرند!)

نوسان ‌گیری در بورس یک نوع استراتژی معاملاتی محسوب می ‌شود که به دنبال استفاده از تغییرات سریع قیمت ها است.


کسب سود از این نوع معاملات، عمدتا روش دشواری است ولی به دلیل جذابیت آن و ایجاد هیجان برای کسب سریع سود، طیف وسیعی از معامله گران در بازار سرمایه به دنبال نوسان گیری و نوسان گرفتن از قیمت برای کسب بازدهی هستند.


دو مساله مهم برای موفقیت در این معاملات عبارتند از: شناسایی سهام مناسب جهت نوسان ‌گیری و تعیین نقطه مناسب جهت خرید و فروش. در این استراتژی، بایستی معامله‌ گر گوش به زنگ و آماده نوسان‌ گیری از اصلاح و بازگشت روند براساس روانشناسی رفتار معامله‌ گران، نمودار سهم، حجم معاملات و سفارش ها  و نهایتا روند چرخش نقدینگی باشد.


  

نوسان‌گیری در بورس تهران

برای سرمایه‌گذاری و کسب سود در بازار بورس و سرمایه، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها نوسان گیری است. این روش مناسب سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت می‌باشد.

در روش نوسانگیری، سرمایه‌گذار طی بازه زمانی کوتاهی حدودا یک تا سه روزه سهمی را خریداری و پس از نوسان‌گیری اقدام به فروش می‌کند. درست است که این روش کسب سود ساده نیست، اما بخاطر جذابیت و هیجان سودهی باعث شده تا سرمایه‌گذاران زیادی از این روش استفاده کنند. در این مقاله سعی داریم شما را با روش نوسان‌گیری به طور کامل آشنا کنیم.

سرمایه‌گذارانی که به دنبال نوسان گیری در بازار بورس هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

افرادی که خود آغازکننده موج صعودی سهم هستند.

افرادی که موج‌سوار هستند. این دسته از افراد بر موج ایجاد شده سوار می‌شوند و روند را ادامه می‌دهند.

دسته اول افرادی هستند که خریدهای پله ای را آغاز می‌کنند. ولی دسته دوم زمانی که اخبار مثبت سهام آغاز شده توسط گروه اول را می‌شنوند بر موج ایجاد شده سوار می‌شوند. پس صورت گرفتن معاملات بین این دو گروه، قیمت سهم افزایش پیدا می‌کند و صف خرید روی سهم ایجاد می‌شود. در این زمان نوبت خروج گروه اول می‌شود و عرضه روی سهم افزایش پیدا می‌کند.

حال اگر دسته دوم شانس خوبی داشته باشند و شرکت دلایل دیگری برای بالا بردن ارزش سهم داشته باشد، موج سواران تا مدتی روی روند صعودی ادامه می‌دهند. اما اگر این اتفاق نیفتد پس از خارج شدن گروه اول، ممکن است سهام ریزش کند و گروه دوم ضرر کنند. در واقع گروه اول با داشتن مهارت نوسان گیری از این معامله سود کردند.

نوسان گیری با استفاده از از جو حاکم در بازار بورس

گاهی اوقات انتشار یک خبر باعث رشد دسته جمعی سهام و افزایش نوسان قیمت آن می‌شود. ممکن است این خبر شایعه باشد اما در این زمان نوسان گیران حرفه‌ای اقدام به خرید سهام می‌کنند و در زمان مناسب سهم را می‌فروشند. در نظر داشته باشید که شایعات و اینگونه اخبار معمولا زمانی که بازار در شرایط مساعدی قرار دارد، اتفاق می‌افتد.


مهارت و تجربه

نوسان گیران حرفه ای به کمک مهارت تابلوخوانی می‌دانند که در چه زمانی وارد و چه زمانی از سهام خارج شوند. سهم‌های فرابورسی بهترین انتخاب برای نوسان گیری است. این سهام برای رشد حداکثری در یک روز، نیازی به حجم مبنا ندارد و زودتر تحت تاثیر جو بازار قرار می‌گیرد.

نوسان گیران مبالغ کمی را سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سود 5 تا 10 درصدی زمانی به صرفه است که هزینه کارمزد آن بالا نباشد. در نتیجه نوسان گیر محدودیت سرمایه ای ندارد، سرمایه کلان در مدت زمان کم بهترین بازدهی را برای نوسان گیر به همراه دارد.


آیا در زمانی کوتاه، سود زیاد امکان پذیر است؟

بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند در مدت زمان کوتاه، سود زیادی کسب کنند و بنابراین به نوسان‌گیری می‌پردازند. در نوسان‌ گیری از تغییرات ناشی از قیمت در زمانی کوتاه استفاده می‌شود. این کار نوعی استراتژی معاملاتی است ولی در بازار بورس به آن سفته بازی نیز می‌گویند. برخی از بزرگان بازار سرمایه، نوسان گیری را پیشنهاد نمی‌کنند.

چگونه سهم مناسب را برای نوسان گیری انتخاب کنیم.

انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری کاری بسیار سخت در بازار سرمایه به حساب می آید و بیشتر سرمایه گذارانی که به دنبال پیدا کردن سهام مناسب برای نوسان گیری هستند عمدتا در خرید سهم دچار اشتباه شده و زیان می کنند. اما سوال اینجاست که چگونه یک سهم مناسب را برای نوسان گیری انتخاب کنیم.

 تحلیل تکنیکال به عنوان یکی از ابزارهایی است که سرمایه گذاران برای نوسان گیری از آن استفاده میکنند. در تکنیک های معامله گری با خط روند اگر بتوانیم ساختار معاملاتی با خط روند را بشناسیم؛ قادریم سود های کوتاه مدت خوبی را در بازار کسب کنیم و یا اگر برخی از تکنیک های تابلو خوانی در بورس را بدانیم به سادگی قادریم در بازار نوسان های کوتاه مدت بگیریم.

راه بی‌نقص و عالی برای نوسان گیری در بازار سرمایه وجود ندارد و سرمایه گذاران بهتر است با احتیاط به دنبال این روش باشند.

 البته تکنیک های معاملاتی در تحلیل تکنیکال میتواند کمک بسیاری به این موضوع کند. پس زمانی به دنبال نوسان گیری در بورس باشید که به اندازه کافی در این بازار حرفه ای شده باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.