مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

احتمال کاهش سود بانکی و چالش های موجود - گزارش بازار امروز بورس- آخرین آمارها از معاملات سال 94 تسه و پیام های آن

روز گذشته (دوشنبه 27 اردیبهشت) ، حجم معاملات و رشد شاخص کم بود. با توجه به کاهش ارزش معاملات، اثرگذاری صنعت پرحاشیه خودرو بر کلیت بازار کمی کاهش یافته، البته این صنعت همچنان رتبه اول ارزش معاملات را به خود اختصاص میدهد ولیکن به نظر میرسد اندکی از کانون توجه فعالان بازار دور شده باشد که البته در این میان صنعت دیگری هنوز نتوانسته است جایگزین مناسبی برای صنعت خودرو باشد.
صنعت خودروسازی با ۴۱,۵ میلیارد تومان، سرمایه گذاریها ۱۵٫۶ میلیارد تومان، فلزات اساسی ۱۳,۷ میلیارد تومان و استخراج کانه های فلزی ۱۰٫۸ میلیارد تومان از ارزش معاملات سهام مبادله شده در بورس اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص دادند. از گزارش فانوس efanos.com  پرمعامله بودن صنایع «فلزات اساسی» و «سرمایه گذاری» قابل پیش بینی بود.
  
همچنین مصاحبه مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در خصوص شروع فعالیت شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو از خردادماه و تولید اولین محصولات در اسفندماه منتشر گردید. نماد «خودرو» عمده معاملاتش را با تعادل مثبت سپری نمود.

ضمنا دیروز بزرگترین کارخانه ترانسفورماتور توزیع برق کشور به بهره برداری رسید. این کارخانه در فضایی بالغبر ١٣ هکتاراحداث شده است که باهدف تأمین نیاز به ترانسفورماتور در بخشهای تولید، انتقال و توزیع و همچنین توسعه صادرات و اشتغال، در شهر پرند و با سرمایهگذاری بالغبر هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال احداثشده است. سالانه در این مجتمع ١٤ هزار ترانس تولید خواهد شد که این تعداد ترانس برابر با هفت هزار و ٥٠٠ مگاولت آمپر و جلوگیری از خروج سالانه ٤٠ میلیون دلار ارز از کشور است.

محمد اتابک رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: قیمتگذاری سیمان به فعالان این صنعت واگذارشده و دستکم ١٤ تا ١٥ درصد افزایش بها در تیرماه امسال مورد انتظار است. قیمتهای جدید سیمان با توجه به افزایش دستمزد، تورم عمومی و شرایط صنعت تعیین و مشخص میشود. اکنون نمیتوان عدد مشخصی را اعلام کرد اما در حال بررسی نهاده های مختلف برای تعیین قیمت جدید هستیم و به نظر میرسد دستکم ١٤ یا ١٥ درصد افزایش صورت میگیرد.


مهمترین خبر امروزکه همان ابتدای صبح به گروه های تلگرامی رسید آتش سوزی در قسمتی از کارخانه کاغذ پارس بود. میزان خسارت هنوز مشخص نیست و حتی اعلام شده که کل موجودی انبار شرکت، پیشتر بیمه شده اما فارغ از اثرات آن بر سود و زیان، اثری روانی بر معاملات امروز بر جای خواهد گذاشت. در سایر گروه ها نیز مجددا شایعه افزایش سرمایه خودرو بر سر زبان ها افتاده این بار درصد از 170 به بالای 200 تومان رسیده اما انعکاس این شایعه، در طی روزهای اخیر در معاملات خودرو مشاهده نشد و واضح و مبرهن است که بازار تمایلی ندارد این روزها به شایعات در گوشی، وزن چندانی بدهد.

قیمت نفت روز قبل طی انتشار اخبار ناآرامی در ونزوئلا، لیبی و عراق و کاهش تولید روزانه این کشورها به میزان 500 هزار بشکه مجددا صعودی شد که احتمالا این رشد بر گروه پالایشی که اصلاح مناسبی را نیز تجربه کرده اثرگذار باشد.

مواردی زیر در ادامه بررسی میشود

احتمال کاهش سود بانکی و چالش های موجود

بودجه 95 و اثرات بر بازارها

آخرین آمارها از معاملات سال 94 تسه و پیام های آن

وضعیت تکنیکی لیدرها

ذوب آهن و احتمالات پیش رو

8.58

مرحله پیش گشایش هم با عدم اقبال به نمادهای بزرگ و ایجاد صف خرید در تک نمادها آغاز شد. حتاید، پلاسک، کتوکا، کپرور، حفاری و حفارس از پر تقاضاترین نمادها بودند و در نمادهای بزرگ نیز مچینگ در درصدهای منفی انجام شده. به نظر میرسد بازار امروز، بازاری نزولی و کم رمق باشد و تمرکز بازار روی نمادهای کوچکتر قرار بگیرد.

9.10

زیرمجموعه های گروه توکا فولاد همگی با افزایش تقاضای مناسبی مواجه شده و کتوکا و شتوکا صف خرید به خود دیده اند، در این بین، حتوکا روز قبل توانست صف خرید شده و از مقاومت مهم 345 تومانی گذر کند. مقاومت مهم بعدی برای این نماد، 380 تومان است و در روز مثبت نمادهای گروه حمل و نقل، حتوکا توانایی ایجاد نوسان مثبت را داراست.

9.25

در مورد ذوب آهن نیز، بلوک 74 درصدی سهم روی قیمت 411 تومان به صورت اقساط 5 ساله آگهی شده، اگر تنها یک خریدار برای بلوک حاضر شود و بلوک در این محدوده معامله گردد به طور قطع قیمت خرد فعلی توجیهی برای خرید ندارد اما در غیر این صورت، هر اتفاقی ممکن خواهد بود. در حال حاضر شایعاتی مبنی بر اعلام آمادگی یک شخص حقیقی اصفهانی برای خرید بلوک منتشر شده و این شخص، همان فردی است که در زمان عرضه بلوک 50 درصدی به تامین اجتماعی اعلام آمادگی کرد و تایید صلاحیت نشد. از همین رو باید منتظر اخبار قطعی در این مورد باشیم، از نظر تکنیکالی نیز، مقاومت مهم سهم 320 تومان است و در صورت شکست، احتمال رشد تا 350 وجود دارد.

9.55

حجم معاملات وساپا در مثبت کامل افزایش یافته و شایعاتی مبنی بر تعدیل سود سهم به بازار مخابره شده است. از نظر تکنیکی، 245 مقاومت اصلی سهم برای بازگشت به روند صعودی برای رشد تا 260 و 280 محسوب میشود.

10.25

روز گذشته عبدالناصر همتی از احتمال کاهش مجدد سود بانکی در جلسه دو هفته آینده بانک ها و بانک مرکزی خبر داد و به نظر میرسد این بار تصمیم گیری برای کاهش سود به 15% و کاهش شکاف تورم و سود بانکی با جدیت بیشتری دنبال شود. با این حال، نظام بانکی هنوز چالش های فراوانی در پیش داشته و وجود برخی عوامل از جمله کفایت سرمایه پایین بانک ها، ترس از اثرات تورمی، موسسات غیرمجاز، تنگنای نقدینگی بانک ها و ... چسبندگی سود را حفظ کند. با این حال، اثرات این اتفاق بر بازارهای موازی از جمله بورس مثبت خواهد بود، با این تفاوت که همزمان با افزایش سقف تسهیلات بانکی به 130 میلیون تومان، این بازار را برای جذب نقدینگی مستعدتر از سایر بازارها نموده است.

10.45

بودجه سال جاری که پس از کش و قوس 6 ماهه، از اوایل تیر از سوی دولت ابلاغ میشود با تغییرات فراوانی روبرو شده که کارشناسان اقتصادی، در اثرگذاری مثبت آن برای سال جاری تردیدهای جدی وارد کرده اند.
 پنج شاخص مهم لایحه پیشنهادی دولت عبارت بود از:
 استفاده از سهم صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه بانکها
 استفاده از منابع حاصل از واگذاری بانکها و بیمه ها برای افزایش سرمایه آنها
 استفاده از منابع حاصل از واگذاری دارایی وزارت راه برای افزایش سرمایه بانک مسکن
 استفاده از مازاد تجدید ارزیابی دارایی خارجی بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانکها و تسویه بدهی دولت
 انتشار اوراق مالی اسلامی به منظور تسویه بدهی بانکها
 از پنج بند مذکور، تنها موارد ۲ و ۳ به تصویب مجلس درآمد تا عملا دست دولت برای رفع تنگنای مالی بانکها بسته بماند تغییرات اعمالی مجلس در این لایحه نیز عبارتند از:
 سه برابر شدن وام ازدواج ( تضاد کامل با واقعیت نظام بانکی)
 الزام به حذف سه دهک بالایی جامعه در دریافت یارانه (موردی که در سالهای قبل به صورت اختیارات دولتی تعیین میشد)
 با این حال بودجه در حالی به تصویب مجلس رسیده که بودجه جاری ۱۸۵ و بودجه عمرانی ۳۱ هزار میلیارد تومان مشخص شده و هر یک دلار کاهش قیمت نفت، اثر ۱۷۰۰ میلیارد تومانی برای منابع دولت به همراه خواهد داشت.
 به طور خلاصه پیامدهای بودجه به شرح زیر خواهد بود:
 در حوزه رفاه، کاهنده
 در حوزه عمرانی خنثی
 در رفع موانع کسب و کار خنثی
 در بهبود وضعیت بانکی منفی

11.10

گروه بانکی با وجود مشکلات بنیادی که در سال جدید اعم از کاهش توان نقدینگی به منظور تقسیم سود مناسب در مجمع، مشکل کفایت سرمایه و مطالبات از دولت با آن روبروست، از نظر تکنیکی به محدوده مناسب حمایتی رسیده و در این بین برخی نمادها همچون بانک دی، در 140 تومان ریسک چندانی برای خرید ندارند.

11.40

جابجایی بلوکی و صف خرید مجدد در وساپا

11.55

 گروه پالایشی که ابتدای صبح نیز به آن اشاره شد بازار را با صف خرید آغاز کردند. مهمترین محدوده مقاومتی شبندر در 520 تومان قرار دارد .

12.00

در نماد وایران و در آستانه مقاومت 150 تومانی، حجم صف خرید به بالای 1 میلیون سهم رسیده، شکست مقاومت 150 تومانی احتمال رشد تا 162 را تقویت میکند. سقف تاریخی سهم در 192 قرار دارد.
مشاهده تحلیل‌ها و سیگنال‌های وایران در سایت فانوس

12.20

گروه کانه های فلزی و خصوصا کگل از محدوده کف کانال برگشت زدند و این نماد تا 230 مشکل چندانی برای صعود ندارد.

قرارداد ایران خودرو دیزل و وزارت بهداشت

به گفته مدیر عامل خاور این شرکت موفق به انعقاد قراردادی 15 ماهه با وزارت بهداشت جهت تامین 800 دستگاه آمبولانس اسپرینتر 315 مرسدس شده است.
مزایده 17 درصدی یک شرکت پتروشیمی توسط تاپیکو
تاپیکو برای تحقق سود سال مالی ۳۱ اردیبشهت سال جاری، ۱۷ درصد سهام پتروشیمی ایلام ۱.۲ هزار میلیارد تومانی را به مزایده گذاشته است. براساس این گزارش، ارزش پایه این بلوک 510 میلیارد تومان تعیین شده و قرار است پاکت های مزایده صبح پنچ شنبه جاری باز شود.

افزایش قیمت شکر

افزایش قیمت شکر در بازار آزاد به دلیل کمبود عرضه اقبال به گروه قندی را در هفته جاری در پی داشته است.

آتش سوزی گسترده در کارخانه کاغذ پارس

شرکت کاغذ پارس درحالی 19 اردیبهشت به عنوان نخستین شرکت جدید سال جاری با عرضه 10 درصد سهام و کشف قیمت 150 تومانی هر سهم وارد فرابورس شده که عبدالحسین معظم فر از آتش سوزی گسترده در کارخانه این شرکت خبر داد و به مهر گفت: حادثه آتش سوزی حوالی ساعت ۱۸ عصر دیروز دوشنبه در بخشی از محوطه ذخیره نگهداری باگاس در کارخانه کاغذ پارس هفت تپه به وقوع پیوست که با وزش باد شدید آتش سوزی گسترش یافت.

توقفات امروز سه شنبه 28 اردیبهشت

نماد 3 شرکت بورسی خاک چینی ایران، سیمان بجنورد و سیمان شمال در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شدند

روز گذشته بازار / بازار بورس امروز چطور گذشت؟

روز گذشته بازار با تعادل کار خود را آغاز کرد. در نیمه اول زمان معاملات عرضه ها شدت بیشتری داشت ولی میتوان گقت شرایط در نیمه دوم زمان معاملات نسبتاً بهتر بود. نماد "خودرو" نیمه دوم بازار تشکیل صف خرید ضعیف و البته نه چندان پایداری را هم به خود دید. در گروه شرکتهای خودرو و قطعه ساز البته شرایط یکسان نبود و بعضی نمادها مثبت و بعضی منفی به کار خود خاتمه دادند. نمادهای "خودرو"، "خزامیا"، "خاور"، "خکاوه" و "خپارس" درنهایت مثبت بسته شدند. روز گذشته اخباری هم در ارتباط با قراردادهای سایپا و ایرانخودرو با خودروسازان خارجی انعکاس یافت.

احمد پورفلاح رئیس اتاق ایران و ایتالیا گفت: مدتی است مذاکرات دو خودروساز بزرگ ایران و ایتالیا آغازشده که به خاطر حساسیت این مذاکرات، سکوتی خبری ملاحظه میشود اما این مذاکرات به مرحله نهایی رسیده ولی دو طرف فعلاً قصد ندارند جزئیات آن را افشا کنند . محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه مذاکرات سایپا و سیتروئن فرانسه به مرحله عقد قرارداد نزدیک شده گفت: در این مذاکرات حتی میزان سرمایه گذاری و مکان انجام فعالیت مشخص شده و با اشاره به اینکه آخرین مراحل قراردادی و حقوقی این همکاری انجام شده اضافخ کرد که بر اساس آخرین مذاکرات، حجم سرمایه گذاری مشترک در مرحله نخست ٢٠٠ میلیون دلار برآورد شده و سایت سایپا کاشان نیز بهعنوان محل اجرای این همکاری تعیین شده است .

شرکت سیتروئن برای سرمایه گذاری در فاز نخست علاوه بر فنّاوری، پول نقد نیز خواهد آورد. البته هنوز همه چیز در حد تفاهم نامه است و هنوز قراردادی بسته نشده است. درنهایت این صنعت باارزش معاملات ٧٧ میلیارد تومانی در پله اول ازنظر ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران ایستاد.

صنعت فلزات اساسی نیز دیروز پر معامله بودند. این صنعت با حدود ۲۷ میلیارد تومان معامله ، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
گروه بانکها نیز اغلب منفی ظاهر شدند. تنها نماد بانک انصار در دقایق پایانی با حمایتهای صورت گرفته توانست سقف قیمت مجاز را تجربه کند.
به هر حال پر معامله بودن هر سه این صنایع از گزارشات تعداد سیگنال های منتشره از سوی تحلیلگران فانوس efanos.com نیز بر می آمد.