مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

مجله آموزشی، خبری "سلام دنیا"

اخبار سلامت و بهداشت، سبک زندگی و بازار سرمایه را دنبال کنید

سبدگردانی در بورس بصورت تضمینی وجود دارد؟

مدت‌زمان قرارداد سبدگردانی چقدر است؟

قرارداد سبدگردانی معمولا یک ساله منعقد می‌شود. شاید برای شما سوال پیش بیاید، حالا چرا یک سال؟

یکی از علت‌ها این است که در طی یک سال شرکت‌های بورسی تمام گزارش‌های خود را ارائه می‌کنند، سود سال مشخص می‌شود، مجمع سالانه شرکت برگزار و سود نقدی اعلام می‌شود، تاثیرات فروش فصلی در سود شرکت‌ها دیده می‌شود، بودجه کل کشور اجرا می‌شود و… در مجموعه تمام تحولات اقتصادی کلان و خرد که تاثیر‌گذار در بورس هستند طی یک چرخه یک ساله رخ خواهد داد.

از طرفی چون سبدگردان به دنبال حداکثر کردن سود است، لذا سهام‌هایی انتخاب می‌شوند که پیش‌بینی شده است که با افزایش سودآوری همراه باشند. نکته‌ی مهم این است که شرکت مورد‌نظر این افزایش سودآوری را امکان دارد به جای اینکه در پایان فصل تابستان اعلام کند، در پایان فصل پاییز گزارش دهد. لذا می‌بایست سهم با دید میان مدت خریداری و نگه‌داری گردد. به همین خاطر انعقاد قرارداد یک ساله ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و احتمال سودآوری بیشتر را افزایش می‌دهد.

  

سبدگردانی تضمینی وجود دارد؟

در ادامه سری سوالات مربوط به سبدگردانی اوراق بهادار، برخی سوال می‌کنند اگر با فعالیت‌های سبدگردانی که سرمایه‌تان را به او سپرده‌اید، سودی حاصل نشد و سبد متحمل ضرر شد تکلیف چیست؟ یعنی تضمینی در کار است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در بورس سهام همانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، تضمین وجود ندارد.

شما اگر دلار بخرید فردی برای شما تضمین نمی‌کند که حتما قیمت دلار رشد می‌کند. اگر سکه خرید کنید هیچ فردی برای شما تضمین نمی‌کند حتما قیمت سکه افزایش خواهد یافت ( قطعا به یاد دارید وقتی سکه به یک میلیون و پانصد هزار تومان رسید، چگونه مردم به امید افزایش قیمت در صف خرید سکه بودند ولی چه شد ؟ قیمت سکه افت شدیدی پیدا کرد. اگر در مسکن سرمایه‌گذاری کنید هیچ تضمینی برای سود‌آوری شما وجود ندارد. چون تمام تصمیمات انسان بر اساس پیش بینی‌ها و انتظارات است، امکان دارد پیش‌بینی محقق بشود یا نشود.


نکته اول: تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سبدگردانی

فرق سبدگردانی با صندوق‌های سرمایه گذاری در اساس کار نیست بلکه در چند مورد تفضیلی است. سبدگردانی همانند صندوق سرمایه‌گذاری، مدیریت پرتفوی سهام را در بر می‌گیرد ( البته در اینجا منظور ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است و نه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت).

نکته دوم: مزیت سبدگردانی نسبت به سپرده‌گذاری در بانک

مزایای سبدگردانی نسبت به بانک چیست و چرا سرمایه را در بانک سپرده گذاری نکنید؟ ابتدا باید دانست که تیم سبدگردانی متشکل از افرادی تحصیلکرده و مجرب در زمینه سرمایه‌گذاری هستند. وقتی صحبت از  سرمایه‌گذاری می‌شود منظور تمام بازارهای مالی و فیزیکی است و نه صرفا یک بازار. پس این افراد با توجه به بازده مورد انتظار شما، ریسک مناسب و معقول را برآورد و متحمل می‌شوند تا بازده سبدگردانی بیش از بازدهی سپرده‌گذاری بانکی باشد. همانطور که بیان شد، کارمزد سبدگردانی در حالی از شما اخذ می‌شود که سود سبد شما بیش از سودی باشد که بانک به شما طی یک سال خواهد داد. پس سبدگردان نه تنها باید سود معادل سود بانکی برای سبد شما محقق کند، بلکه باید سودی فراتر از آن را به دست آورد تا خود بتواند کارمزد دریافت کند. در غیر این صورت حاصل فعالیت یک سال سبدگردان، درآمدی برای آن در بر نخواهد داشت! پس سبدگردان با توجه به تکنیک‌های خاص خود، در تلاش خواهد بود سودی بیش از سود بانکی را محقق کند.

نکته سوم: احتمال کلا‌هبرداری

در سبدگردانی آیا امکان کلاهبرداری وجود دارد؟ اگر به نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار ، مراجعه کنید، خیر.
نهادهای مالی که بیشتر با عنوان کارگزار برای افراد عادی شناخته شده‌اند، جهت امور سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز لازم را دریافت می‌کنند. باید دانست این مجوز به هیچ فرد حقیقی داده نشده است. همچنین این مجوز صرفا به تعداد محدودی از کارگزارن که شرایط لازم را داشته‌اند تعلق گرفته است. میزان سرمایه مورد نیاز، عملکرد مناسب، مشتری مداری، داشتن پرسنل مجرب و حرفه‌ای، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب و… از جمله شرایطی است که کارگزارن برای اخذ مجوز سبدگردانی باید داشته باشند.


خواندن سایر نکات سبدگردانی



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.