رئیس سازمان بورس در بیستمین همایش بین المللی ACG :
بورس ایران یکی از جذاب ترین و پرظرفیت ترین بازارهای نوظهور جهان است
رئیس
سازمان بورس با اعلام ورود اقتصاد و بازار سرمایه ایران به مرحله جدید،
گفت: بورس ایران یکی از پرظرفیت ترین بازارهای نوظهور جهان بوده و دارای
جذابیت های زیاد و روند روبه رشدی است.
به
گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در جریان برگزاری بیستمین همایش
بین المللی ACG (شرکت های سپرده گذاری اقیانوسیه و آسیا) که امروز با حضور
وزیر اقتصاد و نمایندگان ارکان بازارسرمایه 21 کشور آسیا و اقیانوسیه
برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ایران یکی از جذاب ترین بازار های دنیا است .
وی
ادامه داد: اقتصاد و بازار سرمایه ایران بعد از برجام وارد مرحله جدیدی
شده اند. به طوریکه بورس ایران یکی از پرظرفیت ترین بازارهای نوظهور جهان
به شمار می رود و دارای جذابیت های زیاد و روند روبه رشدی است.
این
مقام مسئول افزود: همکاران سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی، شبانه
روز در تلاش بودند تا زیرساخت های لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی به
ایران را فراهم کنند.حاصل این تلاش ها پیاده سازی استانداردهای بین المللی
در بازار سرمایه ایران و به تبع آن عضویت در مجامع بین المللی همانند
IOSCO، ایجاد زیرساخت های قانونی حمایت از سرمایه گذاران خارجی و تسهیل
امور مرتبط با آن، تصویب مدل آبی (Blue Model) برای تسهیل امور تسویه
سرمایه گذاران خارجی و غیره بوده است.
محمدی
ادامه داد: یکی از برنامه های مدنظر ارتباط بازار سرمایه ایران و شرکت
سپرده گذاری مرکزی با سایر بازارهای دنیا است که در این مینا اتصال به
سپرده گذاری کره جنوبی نهایی شده است.
یک روزنامه تخصصی صنعت خودرو :
پراید ۱۰.۷ میلیون تومان ارزان تر از مشابه خودرو ارزان خارجی است!!!
پرفروش
ترین محصول خودرو ایران یعنی پراید با خودروهای ارزان هندی ازسوی یک
روزنامه تخصصی مقایسه و اعلام شد مشابهترین خودرو از نظر وضعیت موتور و
امکانات،۱۰.۷ میلیون تومان گرانتر از پراید۱۳۱است!!!
به
گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی پراید پر فروش ترین محصول ایران بشمار
می رود که روزنامه دنیای خودرو در گزارشی وضعیت این محصول سایپا را با
خودروهای ارزان خارجی مقایسه و اعلام کرد در این گفتار به بررسی خودروهای
تولیدی در کشور هند میپردازیم.
با توجه به
اینکه در ایران وجود دو کیسه هوا و ترمز ABS از الزامات قانونی و
استانداردهای اولیه برای شماره گذاری خودروهاست، بنابراین از میان خودروهای
ارزان قیمت هندی، خودروهایی را انتخاب کردیم که دارای این قابلیت باشند.
همچنین
با توجه به اینکه امکانات رفاهی در خودروهای ارزان قیمت هندی از ارزان
ترین محصول در ایران یعنی سایپا 131 کمتر است، حتی المقدور ارزان ترین
خودروهایی که از امکانات مشابه با محصولات خانواده X100 از جمله سیستم
تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک برخوردارند، انتخاب شده اند. با توجه به
موارد ذکر شده، 21 خودرو در رده قیمتی زیر 10هزار دلار در بازار هند
شناسایی شدند که تنها 7 خودرو قابلیت تردد در ایران را دارند و برای مقایسه
با محصولات خانواده X100 انتخاب شده اند. به عنوان مثال خودروهایی مانند"
داتسون Go 1.2 " که از ارزان ترین خودروهای هندی به شمار می رود، به دلیل
نداشتن ایربگ و ترمز ABS از گروه محصولات قابل مقایسه حذف شده اند.
البته
به رغم اینکه استاندارد آلایندگی در ایران بالاتر از هند است، از در
نظرگرفتن این موضوع در بررسی انجام شده صرف نظر و تنها به این بسنده می
کنیم، اگر قرار باشد خودروهای هندی در ایران تردد کنند باید در این بخش نیز
ارتقا یابند که این امر منجر به افزایش هزینه های تولید و قیمت محصول
خواهد شد.
برای مقایسه خودروها مشخصات فنی
اصلی آنها در سه گروه عملکرد ، ظرفیت و ایمنی مورد بررسی قرار گرفته اند.
سپس به منظور همسان سازی قابلیت های خودروهای انتخاب شده با محصول سایپا
131، برای افزایش یک واحد گشتاور موتور 10 دلار، افزایش یک واحد قدرت موتور
بر تن 14 دلار به قیمت افزوده یا کاسته شده است. بدین مفهوم که براساس
اختلاف گشتارو موتور و یا شاخص قدرت موتور به وزن سایپا 131 که موجب شتاب و
قدرت حرکت خودرو می شود ، قیمت خودرو های هندی افزایش یا کاهش یافته است.
همچنین در صورتی که خودروهای انتخاب شده دارای سیستم تهویه مطبوع نباشند،
مبلغ 300 دلار به قیمت محصول اضافه شده و نیز برای اضافه کردن سیستم صوتی
با امکان خواندن سی دی 30 دلار افزایش قیمت در محصولات لحاظ شده است.
مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی
حال
با توجه به نحوه همسان سازی که پیشتر به آن پرداختیم، سعی می کنیم این
خودروها را از نظر قیمتی با هم همسان کنیم، که نتیجه آن در جدول زیر
گنجانده شده است.
مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی
قیمت مصرف کننده مجموع قیمت کارخانه با مالیات و بیمه های اجباری است که در اغلب کشورها به صورت جداگانه اعلام می شود.
همانگونه
که دیده میشود نزدیک ترین خودرو به سایپا 131، خودروی نیسان میکرا اکتیو
ICC WT20 EDITION، است و در صورت همسان سازی 29میلیون تومان قیمت آن خواهد
بود.
اما باز هم این مقایسه کامل نیست، زیرا
برای انجام یک مقایسه کامل و با کمترین خطا باید شرایط دو جامعهای را که
خودروها در آنها تولید می شود نیز در نظر گرفت. در جدول زیر اطلاعات برخی
کشورهایی که در جامعه برای مقایسهها مورد مثال قرار میگیرند آورده شده
است.
مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی
همانگونه
که در جدول ملاحظه می شود، وضعیت کسب و کار در کشور هند نسبت به کشور ما،
شرایط بهتری دارد. به این موضوع باید این نکته را اضافه کرد که هزینه مالی
محصول X100 در ایران به ازای هر خودرو 2 میلیون تومان است. با توجه به
اختلاف نرخ بهره بانکی بین کشورهای چین و هند با ایران در صورتی که این
محصولات در ایران تولید شوند قیمت آنها حداقل 1.7 میلیون تومان نسبت به
تولید در کشورهای یاد شده بیشتر خواهد بود.
با
توجه به مطلب فوق، قیمت خودروی نیسان میکرا اکتیو در صورت همسان سازی با
سایپا 131 و لحاظ کردن نرخ بهره بانکی، 30.7 میلیون خواهد بود.
پس
مشابهترین خودرو از نظر وضعیت موتور و امکانات، 10.7 میلیون تومان از
خودروی سایپا 131، گرانتر است. همچنین نباید فراموش کرد این مبلغ، قیمت
خودرو در کارخانه است و با فرض تعرفه صفر برای واردات و لحاظ سایر حقوق و
عوارض قانونی، در صورت واردات این خودرو به ایران، قیمت آن باز هم بالاتر
خواهد رفت و همچنین در صورت ساخت داخل آن با میزان ساخت داخلی معادل
خودروهای خانوادهX100، باز هم قیمت آن بالاتر از سایپا 131 خواهد بود.